środa, 18 listopada 2015

ZAKŁADKOWA MENAŻERIA 1

Tego kota już znacie - pokazywałam go tutaj, przy okazji naszego drugiego spotkania w ramach WDiC. 

Bookmark Cat - stitchingcards.com
Poznajcie zatem jego przyjaciół:
gekona
Bookmark Gecko - stitchingcards.com
myszkę
Bookmark Mouse - stitchingcards.com
i jamnika
Bookmark Dog - stitchingcards.com
W czytaniu - jakżeby inaczej - Lord Jim Josepha Conrada - jestem w połowie książki.


Dla tych, którzy nie znają fabuły (są tacy?) słowo o nim z Encyklopedii literatury światowej* 
"Młody, pełen ideałów i zapału do służby morskiej Jim jest podoficerem na statku "Patna". który przewozi pielgrzymów; przeładowana i źle prowadzona "Patna" zdaje się tonąć; Jim ze zgrozą widzi, że kapitan i oficerowie wsiadają do jednej z niewielu szalup ratunkowych; po czym w zamieszaniu, zdezorientowany, mimo woli skacze do szalupy w ostatnim momencie; "Patna" w końcu nie zatonęła, Jim jako jedyny z załogi staje przed sądem, o czym opowiada główny narrator powieści Marlow, który żywi do Jima niekłamaną sympatię; sąd odbiera mu uprawnienia morskie, a Jim włóczy się z miejsca na miejsce, próbując znaleźć okazję do odpokutowania swej winy; w rezultacie ląduje na odległej stacji handlowej w Patusanie, tam zdobywa uznanie i miłość tubylców, którzy obdarzają go zaufaniem i szacunkiem; kiedy banda białych opryszków ląduje w Patusanie z zamiarem ograbienia wsi, Jim prosi wodzów, aby im darowali, ręcząc własnym życiem za ich rychły wyjazd; przywódca białych łotrów Brown podstępem doprowadza do krwawej bitwy, w której ginie syn wodza; Jim, czując się winny zaistniały zdarzeniom, udaje się do wodza i przyjmuje śmierć z jego ręki; jedna z najlepszych powieści Conrada, który wyjawia w niej swą w gruncie rzeczy pesymistyczną wizję człowieka - ofiary własnej społeczności, a idealizm (wartość u Conrada niezaprzeczalna) kruszeje w konfrontacji z rzeczywistością małych, drapieżnych i chciwych postaw ludzkich;"
Do następnego!
_____________

Maślanka, Julian (red.): Encyklopedia literatury światowej. Kraków: Wydawnictwo Zielona Sowa, 2005.

16 komentarzy:

  1. Sympatyczna ta zakladkowa menazeria, kot jest uroczy, jamnik taki uroczo puszysty, no a skoro kot przyjazni sie z myszka, to pewnie ma cos z temperamentu Garfielda? Pozdrawiam serdecznie Beata

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję Beato :-)

      Skoro kot może zaprzyjaźnić się z psem, to może też zaprzyjaźnić się z myszką.

      Pozdrawiam cieplutko :-)

      Usuń
  2. Zakładki śliczne i nawet ciężko mi wybrać tą, która mi się najbardziej podoba :)
    Muszę się niestety przyznać, że nie wiedziałam o czym jest "Lord Jim". ale z chęcią przeczytam.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję Moniko :-)

      Też nie wiedziałam o czym jest "Lord Jim". Nie wiedziałam do tego stopnia, że myślałam, że Marlow to jego nazwisko.

      Usuń
  3. Zakładki są prześliczne z daleka! A z bliska jeszcze zyskują. Piękne. :)
    Lorda Jima czytałam wieki temu i pamiętam tylko jakieś skrawki fabuły. Jednak Conrad nie dla mnie - zbyt depresyjny. Pozdrawiam!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję Czajko :-)

      Faktycznie, Conrad jest nieco dołujący, ale jedną książkę można przeczytać.

      Pozdrawiam serdecznie :-)

      Usuń
  4. Jamnik i mysz najlepsze, chociaż to bardziej wybór serca, bo jeśli chodzi o wrażenia wizualne nie potrafiłabym się zdecydować.

    OdpowiedzUsuń
  5. wszystkie zwierzaki czadowe, ale jamnik jest po prostu niesamowity!

    OdpowiedzUsuń
  6. Hafciki świetne! Wszystkie zwierzątka bardzo udane.
    E, nie lubię Josepha Conrada, a może po prostu byłam za młoda, kiedy próbowałam to czytać.
    Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję Magdo :-)

      Też czasami mam wrażenie, że niektóre lektury były nieodpowiednie dla wieku, w którym trzeba było je czytać, dlatego czytam je teraz - na spokojnie, bez przymusu, z przyjemnością.

      Pozdrawiam :-)

      Usuń
  7. Super hafty! Kotek świetny ;) Conrad kawał dobrej literatury.

    OdpowiedzUsuń

Dziękuję :-)